Illatos ecet, Vinaigre de Toilette házilag

A Vinaigre de Toilette - magyarul illatos ecet - egy olyan régi kozmetikai folyadék, amit a mai értelemben nehezen lehet hova tenni. A Google-fordító sem tud vele mit kezdeni, és WC-ecetnek fordítja. A valóság inkább egy kozmetikai, illatosított ecet, amit szépségápolásra és higiéniai célokra használtak.

Fürdő előkészítés 1900 körül. Kép forrása: Bettmann Archive



Több francia nyelvű blogon (missvanf.com, Senteurs Secretes) is azt olvastam, hogy a Vinaigre de Toilette a 18-19. században élte aranykorát.

Fő alapanyagában nincs titok, ez nem más, mint valamilyen ecet. Általában régen borcecet, de a mai receptekben almaecetet is lehet használni. Ebbe az ecetbe kerültek utána száraz növényi alapanyagok vagy illatos olajak, esetleg már elkészített kölnikeverék. Minden recept más - de legalább 2 hét áztatási időt ajánl -, és a tárolóüveg napi többszöri rázogatását, hogy az alapanyagokból kellőképpen kiváljanak a hatóanyagok.


Vinaigre de Toilette Superior címke a 19. század végéről



Az illatos ecetet a következő problémákra alkalmazták elődeink:
(forrás: Senteurs Secretes)

- bőrpanaszok, pattanások kezelése

- rovarcsípés, napégés

- haj és szakállápolás

- korpásodás, viszkető fejbőr, tetvek ellen

- dezodorálás

- általános fürdőzés

- bőr tonizálása (akár borotválkozás után)


Modern szemmel és az ecet irritáló hatásait ismerve bőrproblémákra, pattanásra, rovarcsípésre, napégésre, viszkető fejbőrre, tetű ellen, ha érzékeny a bőröd, dezodorálásra, sohase használj illatos ecetet!!!


Aminél működhet: 

- Általános fürdőzés néhány csepp illatos ecettel. Indok: vízlágyítás és az akkor még erősen lúgos szappanok közömbösítéseként.

- Haj vagy szakállöblítés néhány csepp ecetet tartalmazó vízzel, haj vagy szakállmosás után. Indok: szintén a vízlágyító hatás.


A magyar borbélyok és fodrászok lapjából korábban közöltem már két illatos olaj receptet. Ezek közül a Vinaigre de Hyginique-t készítettem el.

Vinaigre de Toilette receptek forrás:  A magyar borbélyok és fodrászok lapja
Vinaigre de Toilette receptek forrás:  A magyar borbélyok és fodrászok lapja


Annyi eltéréssel készül az én Vinaigre de Toilette-em az eredeti recepthez képest, hogy kevesebb összetevőt használtam, de ugyanolyan arányban, ahogy a recept írja, valamint majoranna helyette mentaillatú oregano, rózsaszirom és kakukkfű is került a növényi összetevők közé, a szegfűszeget és a fahéjat illóolajjal helyettesítettem.

Egy fénykorában szlovák, Maly gazdás joghurt üvegcséjébe zártam a kotyvalékot, és így festett lezárás előtt:

Pihentettem, rázogattam, nagyjából 2 hónapnyi állás és szűrőpapíron való átfolyatás után egy ilyen szép, aranybarna folyadék lett a végeredmény:


A maradék pedig ennyire elszíntelenedett:

A szín után pedig következzen a beszámoló az illatélményről. Bevallom, nekem igen nagy elvárásaim voltak, és azt hittem, hogy valami nagyon finom illatú dolog lesz az eredmény. 

Sajnos, csalódnom kellett, amikor kibontottam az üveget, az első pillanatban a tömény ecetszag csapta meg az orromat. Persze valamennyire érződik a többi hatóanyag illata is, de annyira uralja az egész kompozíciót a borecet, hogy a végeredményt nem tudom semmiképpen sem kellemesnek nevezni.

A Diptyqueparis illattermék oldalon az illatos ecetekkel kapcsolatban írják, hogy az illatos ecetek használhatók lakásillatosításra, felmosóvízbe. Ezzel kezdtem a tesztelést, de szintén nem voltam boldog. Néhány cseppet tettem egy papírra, az ecet szaga pedig szétterjedt a szobában, és finom növény- vagy tisztaságillat helyett csak az ecetszag uralt mindent, kb. mintha éppen savanyúságot raktam volna be. 

Tehát, ha nem akarod, hogy savanyúsággal teli konyhaillata legyen egy beltéri helyiségeknek, akkor felejtsd el az illatos ecetet. 

Másodszor mosakodásnál teszteltem. Fürdővízben használtam egy mokkáskanálnyi mennyiséget. A fürdésnél szimpatikus volt, hogy az ecet szaga végre nem nyomott el mindent. Ha az illatos ecet mellett más illóolaj is kerül a vízbe - pl. geránium, bergamott vagy narancsvirágolaj -, akkor nagyon jó kis, régies fürdőt lehet varázsolni. Úgyhogy a fürdőzéshez jó. Lábfürdőnél is kifejezetten hasznos.

Mosakodáshoz szuper, egy nagyon picit a fürdővízhez adva egy picit időutazós jellegű.

Amihez még esetleg kipróbálható az ecetes hajöblítés. Az ecetes hajöblítés hagyománya nálunk még a borbély ősöktől ered, nagymamám is mindig így öblítette a haját. Én ezt csak azért nem alkalmazom, mert festett hajra nem annyira ajánlják, de ha nem festett a hajad, akkor nyugodtan kipróbálhatod!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése