Nem is olyan régen írtam már egy pávás ruháról. Akkor Ruth St. Denis pávás fellépőruháját elemeztem ki. Akkor említettem, hogy a szecesszió idejében nagyon népszerűek voltak a flora és fauna motívumok. Kígyók, bogarak, pókok, indás szárak, kacskaringós levelek, egzotikus virágok és na persze a páva tolla is kedvelt minta alapnak számított. A páva népszerűségét a korabeli orientalizmus is növelte. A páva az indiai kultúrkörben egy fontos szimbólum
"Indiában az életfa mellett ábrázolva a bőség, a termékenység és a halhatatlan lélek szimbóluma. A hindu mitológiában Májához, Káma szerelemistenhez, Káttikéja hadistenhez és Szaraszvatihoz, a bölcsesség, a zene és a költészet istennőjéhez társították. " forrás: Szimbólumtár
Nem véletlen, hogy Lady Mary Curzont indiai India alkirálynéjaként VII. Eduárd indiai császárrá koronázásának tiszteletére viselt ruhája 1903-ban egy extravagáns pávás ruha volt.
Az ünnepi öltözék természetesen - mint a korszakban a legelőkelőbbek számára megszokottan - a Worth-divatház alkotása volt. Azonban az estélyi a többi Worth ruhához képest indiai mesterek keze alatt készült az úgynevezett zardozi hímzéstechnikával. A zardozi egy olyan közel-keleti arany-ezüstszálas hímzést jelent, amellyel a helyi, indiai nemesek öltözékeit díszítették, tették a lehető legelőkelőbbé.
A hímzés egyes részei a zardoziban felvarrt ékkövekkel és igazgyöngyökkel egészülnek ki. Manapság a zardoziban rézszálakat is felhasználnak. Egy zardozi hernyó ránézésre nagyon hasonlít a Bouillon hernyókhoz - a Bouillon európai eredetű hernyós metálhímzés - azonban a technika eltérő. A zardozinál a merevebb fémszálas hernyókat, nagyon vékony drótokból formázott rugókat előre levagdossák és úgy varrják fel. A Bouillonnál a hernyókat a fonalból alakítják ki tűre való rácsavarással és levarrással. A zardozi konkrétan fémszál-, dróthímzés, míg a Bouillon fémesen csillogó fonalas.
Így készül a zardozi:
Érdekes, hogy a páva eredeti színei a ruhán nem érvényesülnek annyira. Egy páva sokkal sötétebb tónusú. Lady Curzon ruháján fémhímzés ezüstös-aranyos színekben pompázik. A pávaszemek a kor egyik legegzotikusabb alapanyagából, természetes "ékkövéből" az aranyos rózsabogár szárnyaiból készültek.
Sokan a bogárszárnyakat a mai napig smaragdnak hiszik. Ezek a zöld pontok változtatják a tollak összképét az agyunkban enyhén irizáló-zöldessé, olyanná amilyen az igazi pávaszín. Érdekes, hogy az irizálás miatt a ruha minden egyes képen másmilyen színű, azaz a ruha színe minden esetben függ a helyszín világításától. A korabeli festők is szívesen kihasználták, hogy a saját színélményüket festhették a vászonra a ruha megörökítésekor.
A híres-neves páva ruha egyébként ma már az angol Derbyhez közeli Kedleston Hallban megtekinthető egy üvegvitrinben. A kiállításról és a páva ruhával kapcsolatos restaurációról ezen az oldalon találtok információkat: The Peacock Dress.
További érdekességek Lady Curzonról (Wikipedia)
Mi is az a zardozi? culturalindia.net
Szecessziós pávás ruhák (The Art of Dress)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése