Kakaóvajas hajkrém 1893-ból

Ha a kakaóvajra gondolunk, azonnal a csokoládé jut eszünkbe, pedig a kakaóvajat a mai napig előszeretettel használják kozmetikai összetevőnek. 

Hajápolószert reklámozó újsághirdetés az 1890-es évekből (forrás: BnF)


Jómagam akkor találtam rá a kakaóvajra, amikor először próbáltam hennázni a hajamat, és a kakaóvaj a henna savas illatát megfelelőképpen letompította, miközben nem rontott a henna vörösítő hatásán.


Kakaóvaj (forrás: pixabay)


A kakaóvaj hajra gyakorolt jótékony hatását a viktoriánusok is ismerték. Egy házilag is elkészíthető kakaóvajas hajápoló krém volt az a Cacao Creme (magyarul 'Kakaó krém'), aminek a receptjét The Era Formulary. 5000 formulas for Druggist című könyvben találtam. A receptet a könyv kiadásának megfelelően 1893-ra datálom, bár valószínűleg annál régebbi.


A recept lefordítva:


Kakaókrém


Hozzávalók:

4,73 dl kakaóvaj

2,84 l ricinusolaj 

22 ml bergamott illóolaj

44,36 ml citromolaj

44,36 ml citronellaolaj

118,29 ml levendulaolaj

1,9 l   -  95 %-os alkohol


Elkészítés:

Olvaszd fel a kakaóvajat és a ricinusolajat, majd keverd össze. Oldd fel az illóolajokat az alkoholban. Öntsd fel egy üveget (sajnos az üveg méretét nem írja le) a 2/3 részéig az első keverékkel, majd töltsd bele az illatosított alkoholt. (Keverd össze az alkoholt és a kakaóvajas ricinusolajat!)


A gyakorlatban:

Mivel a recept számomra ipari mennyiségekkel dolgozik, ezért én úgy döntöttem, hogy az arányokkal dolgozok és csak minimális mennyiségben készítem el a krémet. Másoknak is ezt ajánlom, mert ezek a mennyiségek házi használatban nagy mennyiséget adnak. A kis mennyiség azért is jó ötlet, mert ha a végeredmény katasztrofális, akkor se ment sok alapanyag kárba.

Először egy kis tégelyben csak a radiátorra téve megolvasztottam a kakaóvajat, ehhez tettem hozzá a ricinusolajat. Egy szép aranysárga, meleg keveréket kaptam. A készítési képek nem túl látványosak, de azért mutatom a kakóvaj olvadási szakaszait:




Ehhez utána hozzáöntöttem az alkoholos keveréket, aminek az illata eléggé hasonló az eredeti Eau de cologne-hoz. Összekevertem, majd vártam. (Erről a fénykép nagyon homályos lett, de hidd el, hasonló a fenti aranysárga folyadékhoz).

Nagyon lassan szilárdult meg a keverék, több órát vett igénybe. Aki türelmetlen hűtőbe is rakhatja, ott gyorsabban kihűl.

Ekkor ért az a meglepetés, aminek nem annyira örültem. Ugyanis valamit vagy elrontottam és az alkohol nagy része elpárologhatott a meleg keverékben, de konkrétan a krémem valójában olyan állagú lett, mint egy kemény ajakzsír, tehát semmiképpen sem krémszerű. Ellenben, ha sikerült belőle lekaparnom valamennyi adagot, és a hajamra kentem, akkor egész jól szuperált pomádéként, és az összekuszálódott hajszálakat szépen helyre rakta a kontyomban. Úgyhogy krém helyett inkább kakaózsírnak hívnám a kapott eredményt.

Nem mondom, hogy nem lehet így is használni, bár akkor csak úgy tudom elképzelni, hogy rúzsformába önti ki az ember, és azzal keni be a haját, ha éppen pomádézásra vagy kóbor szálak igazítására van szüksége.

Nekem így nem felelt meg, így egy 21. századi megoldáshoz folyamodtam. Fellazítottam a ricinusolaj arányának megfelelő mennyiségű kókuszzsírral. Így valóban egy használható hajkrém lett az eredmény, ami egyben kiváló hajvégápoló a ricinusolaj, a kakaóvaj és a kókuszzsír kombinációjának köszönhetően.



A végeredmény már használatban. Egy zsírszerű, állagú termék, ami leginkább hajvégápolónak jó.


Az eredeti krémet hogyan használhatták, mire használhatták? 

Feltevésem szerint a rakoncátlan hajszálak helyreigazítására, a fonatok fényesítésére, férfiak hajápolására, esetleg még szakállápolásra is, főleg ha a hair szót a 'szőr' értelemben fordítjuk. Így lényegében ez a krém egy hajfénykrém lehetett.

Összegezve: 

Ez egy olyan kozmetikai recept, ami mai is életképes. 

Ki is hagyhatod belőle az alkoholt, és helyette valamilyen folyékony bázisolajjal pótolhatod, ha az eredeti receptnél maradsz és túl kemény, kókuszzsírral vagy egyéb növényi olajjal - esetleg argánolajjal - hígítva ma is kiváló hajvégápolót kaphatsz, ami modern kori, házi készítésű kozmetikumként is megállja a helyét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése